Hver søndag presenterer Blikk Nett artikler fra Blikks 21-årige historie. I dag: Hip hop homo.

 

 

Hip hop homo

MaaSen og VGurra i Backroom Matches er hip hop-Sveriges første åpne homser. I august drar de på skeiv hip hop-festival i USA, men først kommer rapduoen og opptrer på HomoCirkus.

Tekst: Tor Henning Pedersen. Foto: Nicklas Dennermalm.
Fra Blikk nr 5 2002.

MaaSen og VGurra i Backroom Matches har allerede blitt hip hop-kjendiser i Sverige. Etter drivende liveopptredener på skeive arrangementer som festivalene Shame, Queerpunk og Stockholm Pride, har de blitt manges favoritter. Og storaviser som Expressen og Dagens Nyheter har fulgt opp med både én- og tosiders oppslag av landets eneste skeive rimsmeder.

På HomoCircus kan du oppleve tre konserter med Backroom Matches: Torsdag 27. juni på Circus Camp, dagen etter i forbindelse med kåringen av Mr. Gay Norway, og lørdag 29. juni etter homoparaden.

– Egentlig er det jo helt sykt at det blir så mye oppmerksomhet bare fordi vi er homser som spiller hip hop, sier MaaSen, og tar en slurk av ølet.

Vi sitter på Djurgårdsterrassen, Stockholms uterestaurant med den høyeste homotettheten.
– For få år siden var homorappere så utenkelig for folk at en svenske radiokanal lagde et humorprogram med en fiktiv homoseksuell rapper. Og nå finnes det to stykker, forteller VGurra, over bordet i restauranten der han selv har en fortid som servitør.

 

Felleskap – en stor illusjon

Men én svale gir som kjent ingen sommer, og to skeive rappere lager foreløpig ingen hip hop-bølge blant svenske homoer. Så hvordan blir de egentlig mottatt i det svenske homomiljøet?

– Det var verre før, for da så man ned på homser som ikke hadde glittertopper og trange bukser. Du vet disse homsene hvis verste skrekkdrøm er å få klistret post-it lapper på ryggen med den riktige alderen deres på, sier MaaSen.

– Men visse homosteder i Stockholm tror at de har monopol på homoene, og derfor kan opptre som svin. De tror homoene kommer dit uansett, men vi har boikottet dem fordi det eneste de bryr seg om er hvor mye penger du kan legge igjen, sier VGurra.

Verken han eller MaaSen tror på «det store homofelleskapet».
– Felleskap er bare en stor illusjon. Det er jo det enhetlige som kommer til å splitte homoverden, og det synes jeg er bra. For i store felleskap oppstår ingen subkulturer. Men det er subkulturer som er interessante, for det er der det kommer fram hvordan vi kommer til å leve om tjue år, mener MaaSen.

Hip hop er ikke kjent som homoenes favorittmusikk. I forbindelse med årets svenske Melodi Grand Prix-kåring, skrev MaaSen et innlegg i den svenske avisen Aftonbladet under følgende overskrift: «Må alle homser like slagere?»

MaaSen mener at de fleste unge homser og lesber har lært seg å akseptere slagermusikk, mens de fleste eldre homser og lesber har lært seg å elske den.

 

Tragisk med Grand Prix

– Det slitsomme med slagere er jo at det har blitt synonymt med homser. Jeg kjenner jo jævlig mange homser som hører på bra musikk, så det tragiske er jo at homser har tatt noe så dårlig som Melodi Grand Prix og slagermusikk og gjort det til sitt eget, klager VGurra.

– Mediene har jo samtidig satt et slagerstempel på alle homsene, og så har det blitt et slags selvoppfyllende profeti, slik at homsene tror at de må like slagere for å passe inn. Det som er synd, om jeg generaliserer stort, er at mange homser tar imot et ferdig konsept uten å tenke over hva de selv liker, sier MaaSen.

Han mener homoer viser den samme ukritiske holdningen til politikere som prøver å fiske stemmer fra dem.
– Homoer tenker ofte slik; «Åh, Mona Sahlin, hun er for homoseksuelles rettigheter. Så bra hun er, liksom». Men hva faen spiller det for rolle. Det er jo bare en selvsagt sak. En piss i havet. Om hun støtter homoene, så trenger hun jo ikke å ha bra meninger for det, sier MaaSen.

 

Korka Eminem

Hip hopen har et rykte på seg for å være en machosjanger, med til dels homofobe tekster. Den svenske rapperen Ken sa for to år siden at «homofili er unaturlig». Expressen blåste opp Kens uttalelse, og Ken ble hatet av «hele» homoverden, inkludert MaaSen.

– Det plumpet først ut av munnen hans og så tenkte han nok etterpå, mener MaaSen om Ken.

– Det er bare hans sjargong. Jeg tror ikke han har problemer med homser, mener VGurra, som har felles bekjente med Ken.

– Men han er kanskje ikke kjent for å være den smarte typen, påpeker MaaSen.

– Ken står i hvert fall for det han sier. Det synes jeg er viktig. Og Eminem … hva faen, jeg bryr meg ikke om han. Jeg hører ikke på han uansett, sier VGurra.

– Tar dere han ikke seriøst?
– Visse greier han gjør er bra. Også har han en del morsomme punchlines om homser, sier Vgurra.

– Så dere blir ikke provosert av Eminems tekster?
– Nei, … eller kanskje indirekte, siden jeg skriver om han i blant, men jeg blir ikke sint på han. Jeg synes bare han er dårlig og verdiløs. Han gjør sine saker bare for å ha et image, og er uten finesse. Det er jo helt korka. Og man kan jo ikke bli sint på en korka person, sier MaaSen og ler.

 

… så kan de faen meg gå

VGurra forteller at han og MaaSen hittil bare har møtt hyggelige streite hip hopere.
– Men det er jo kompiser til kompiser, så det er klart at de er trivelige. Det høres kanskje rart ut, men jeg ville aldri snakke med hip hopere som jeg mistenker for å være homofiendtlig, sier VGurra.

– På internett er meningene om Backroom Matches delt i tre. Den ene er homofobene som sier «fy faen så ekle de er». Og så har vi dem som er politisk korrekte og synes at alt vi gjør er bra. Og så er det de som sier; «vi har ingen ting i mot homser, men hvorfor må alt deles opp i homo og streit?». Da Sylvester inviterte til hip hop-fest så syntes mange at det var så forferdelig at den ble kalt for «Sveriges første homse hip hop-fest». Det streitingene ikke fatter er at de er der på våre vilkår, presis som når vi er der på deres vilkår når det indirekte er et streit arrangement.

– Og klarer de ikke å se to gutter henge i hop, så kan de faen meg gå. For vi leker «by our rules now», understreker VGurra.

 

Slikket og gikk

Første gang de to rapperne møttes, var under skiuka «Gaydays i Åre» for to år siden. MaaSen var allerede da kjent som Sverige første åpne homse-rapper. Så da VGurra fant ut at MaaSen også var i Åre, bestemte han seg for å prøve å bli kjent med ham.

– Jeg kom inn på puben der Samuel satt på, gikk bort til han og strakk fram hånden for å hilse. Men Samuel bare slikket på den, før han stakk utpå golvet for å danse.

– Dagen etter sto vi på snowboard sammen, og da trodde jeg det var første gangen vi møttes, sier Maasen og ler.

Backroom Matches har siden spilt inn en masse låter, lagt dem ut på sin internettside www.fagrap.com , for etterpå å fjerne dem.
– Vi synes ikke vi har gjort noe som vi kan stå inne for, hundre prosent … før nå, forklarer MaaSen, som tidligere har gitt ut en 7-tommer på vinyl.

Han forteller at Backroom Matches i sommer skal spille inn en mini-cd med fire, fem låter. Men hensikten er ikke å tjene penger, for Backroom Matches trives best som undergrunnsband.

– Det beste er jo å høre på band som drives av noe, men når det kommer masse penger inn i bildet, så blir det meste av musikken uinteressant, mener MaaSen.

– Men det gjør ingen ting om vi får penger til øl på en spillejobb. Men vi vil ikke tjene masse penger på dette. Da tar vi det til et helt annet nivå hvor vi må engasjere oss og være dødsens seriøse, og det kjenner vi ikke at vi vil akkurat nå. For det er på det nivået vi er nå, at det som morsomst, sier V Gurra.

 

Fra riller til porno

Nå bor begge i Stockholm. MaaSen studere informasjonsteknologi og økonomi på høyskole, mens VGurra jobber som frilansgrafiker og støttekontakt for en handikappet gutt.

Gustav Tornblad har rappet navnet VGurra fra svenskekongen Karl Gustav V.
– Han kaltes jo også for Gurra, og i tillegg var han var jo homsekongen, forklarer han.
Navnet MaaSen stammer fra distriktet hvor Samuel Nordin kommer fra, Dalarne, hvor folk gjerne kalles for en «mas».

Begge ble hip hop-frelste tidlig i tenårene, men mens VGurra byttet bort alle platene sine i hip hop-plater under oppveksten i Jämtland, lå det en helt annen drivkraft bak MaaSens platebytte.

– På den tiden likte jeg også synthmusikk. Så jeg byttet ut alle Depeche Mode-platene mine mot pornoblad. Tenkt det; alle Deceche Mode-skivene mot streite pornoblad. Det var faen ikke bra, ler MaaSen.

Nå ser Backroom Matches fram til å spille på HomoCircus.
– Vi er skikkelig sugne på å spille i Oslo. Og så gleder vi oss til å høre så mange mennesker snakke norsk, for det er jo fan meg helt deilig, skryter MaaSen.

– Har dere groupies?
– Ja. Vi har en fast gjeng som følger oss på konsertene. Og en helt gæren groupie i USA. En svart, ung fyr som har bilder av oss over hele rommet sitt, og som skriver brev til oss hele tiden. I likhet med meg som da jeg som nyutkommet homo oppdaget queerpunken og ble inspirert at den, har han oppdaget oss. Og det er verdt å ta med seg, sier MaaSen.

I august drar Backroom Matches til i Oakland i USA for å spille på homo-hip hop-festivalen Extravaganza .

– Men hva kan publikum under HomoCirkus forvente oss av dere?
– Bra tekster og god underholdning, lover MaaSen.
– Og at vi henger med på festen etterpå, slår VGurra fast.