Tom Fords film

Publisert

Skeive filmer byr på førpremiere på Tom Fords regidebut «A Single Man» søndag 7. februar. Les intervju med Tom Ford på Blikk Nett. Da Tom Ford forlot motehuset Gucci i 2004, sa han at ville regissere film. Pressen lo – fulle av skepsis. Men med «A Single Man» viser Ford at han er like stor stylist i registolen som på catwalken. Blikk møter Ford på et fasjonabelt hotell i Toronto i Canada. Som ventet er karen kledd i en strøken svart dress over en åpen, hvit skjorte (han bruker alltid hvite skjorter). Ford ser godt ut, takket være kiloene han har blitt kvitt etter at han sluttet å drikke alkohol for seks måneder siden. Den tidligere markedsføringseksperten ved Gucci og YSL har brukt et helt liv på å finne opp salgsvinklinger (og hans egenreklame inkluderer å bli fotografert mellom Keira Knightley og Scarlett Johansson, begge nakne, på forsiden av Vanity Fair, samt en 20-siders fotoreportasje for W hvor han var omringet av tre identiske mannlige modeller og kvinnelige sexdukker), så det kommer ikke som noen overraskelse at moteikonet nå «selger» sin film med vanlig energi og know-how.– Dette er ingen homsefilm, understreker han.– Det er fordi filmen er for alle. Vel er den basert på Christopher Isherwoods roman hvor helten riktignok er homse, men Isherwood skrev om det å være homse som den mest naturlige ting i verden, og historien tar for seg temaer som angår alle: kjærlighet, sorg, ensomhet, og alle prøver vi jo å finne meningen med livet. Ford leste Isherwoods «A Single Man» tidlig på 80-tallet og «forelsket seg» i hovedpersonen George. Da han senere møtte Isherwood, ble han besatt av bøkene hans. – Så leste jeg «A Single Man» igjen for fem år siden og fikk noe helt annet ut av historien enn jeg fikk da jeg var i 20-årene. Fullstendig kontrollTom Ford begynte selv å skrive på dreieboka til «A Single Man».– Det er ingen lett bok å omarbeide til film fordi historien har ingen ytre handling. Alt foregår inne i Georges hode. Selv om jeg ikke hadde skrevet noe manus tidligere, hadde jeg heldigvis erfaring med å skrive; jeg hadde skrevet pressemeldinger for alle moteshowene mine og vunnet skrivepriser på skolen. Jeg brukte 18 måneder på manuset og på å planlegge historien visuelt sett.Han skrev etter arbeidsdagen på motehuset, og når han hadde ferie, og i helgene, noe som gjorde samboeren, tidligere Vogue Hommes International-redaktør Richard Buckley, «helt sprø».– Jeg var nervøs før den første dagen i registolen, særlig over å si «Kutt!». Det må jo høres ut som om du vet hva du gjør, sier han om innspillingen av lavbudsjettfilmen som var unnagjort på kun 21 dager. – Ellers elsket jeg hvert minutt av innspillingen. Jeg trives best når jeg har fullstendig kontroll. I motebransjen er jobben min å skape en visjon og så kommunisere visjonen ved hjelp av et kreativt team. Regi er noe liknende, og jeg hadde en fantastisk gruppe mennesker å jobbe med.– Jeg er den fødte sjef, legger han til.– Selv som barn var jeg sjefen i familien. Men jeg tror jeg er lett å jobbe for. Jeg verken kjefter eller skriker. Jeg forventer forferdelig mye av folk, men ikke mer enn jeg forventer av meg selv.FørpremiereSkeive filmer presenterer førpremiere på «A Single Man» søndag 7. februar på Cinemateket, Dronningens gate 16.«A Single Man» vises kl 19. I tillegg blir det et gjensyn med «Edie and Thea - A Very Long Engagement», som vant Skeive filmers publikumspris i 2009, kl 21.Hele intervjuet med Tom Ford kan du lese i februarutgaven av Blikk, i salg nå. 

Fra filmen «A Single Man».