Ute av fokus

Publisert

Stadig flere fotografer i utlandet markedsfører seg som «bryllupsfotograf for homofile og lesbiske». 14 år etter at partnerskapsloven ble innført er homopar ennå ikke blitt naturlige linselus for norske fotografer. Siden partnerskapsloven ble innført i Norge i 1993, har det blitt inngått over 1800 registrerte partnerskap, (2005-tall fra Statsistisk Sentrabyrå). Hittil har homofile blitt overlatt til sin egen teft og jungeltromme i jakten på en bryllupsfotograf som tåler både kyssing og klemming på den store dagen. – Vi har hatt en jevn økning av skeive par som ønsker profesjonelle bilder hos oss, forteller Hanne Pernille Andersen ved fotografkjeden Fame sitt studio i Oslo. Men hun er likevel ikke positiv til å markedsføre Fame som «homofotograf» på nettsidene av den grunn. – Jeg tror det skaper en sterkere kategorisering av mennesker. Fotografer som vil markedsføre seg overfor homofile som målgruppe, bør heller annonsere direkte i homofile medier, mener Andersen. Heller ingen av bildene i galleriet på Fames hjemmesider viser lykkelige nygifte homofile par, men Andersen synes det ville vært er en god idé. – Det ville jo signalisere at vi faktisk ønsker homofile kunder. Dessuten gir det kundene mulighet til å se hva slags type bilder vi tar.I andre land er det gjerne et ekstra kvalitetsstempel for en fotograf å få oppdrag i forbindelse med partnerskapsinngåelse. Det signaliserer overfor andre kunder at hun eller han er kreativ, utradisjonell og lydhør. – De som inngår partnerskap vet alt om fordommer. Derfor er de ekstra varsomme når de velger fotograf. De vil ha en fotograf som ikke har noen som helst problemer med å oppføre seg naturlig når det er kyssing og klemming på gang. Alt skal fotograferes, og ikke alle fotografer takler intimitet mellom to av samme kjønn, sier den britiske fotograf John Pope til Professional Photographer, ifølge Fotopia.no.

Problemer med følelsene

– Jeg kjenner fotografer som ville hatt et problem med å få fram følelser i et bilde med et homofilt par, innrømmer Rolf Schjesvold, formann i Norges Fotografforbund. Han ønsker derfor fotografer som ser på det voksende homomarkedet med nye øyne velkommen. – Jeg ser ingen problemer med at en fotograf markedsfører seg i et spesielt miljø, sier Schjesvold som understreker at en dyktig og erfaren fotograf klarer å lage gode bilder, uansett hvilken kunde som kommer inn døra. – Den viktigste egenskapen en god fotograf har, er evnen til å kommunisere med mennesker, og da har ikke legning noen ting å si.

Sjelden reklame

Etter at partnerskapsloven ble innført i England i 2005 har hele 16 000 par inngått partnerskap. Dette har ført til en strøm av både fotografer og bryllupsplanleggere som kun ønsker å jobbe med homofile. Fotopia.no har intervjuet fotografen Kevin Brown som har spesialisert seg på å fotografere homofile som feirer sin store dag. Han har deltatt på utallige bryllupsshow for å markedsføre seg, men ser sjelden reklame for fotografer som spesialiserer seg på homobryllup. – Det er stort sett reklame med smilende tradisjonelle brudepar å se. Dette er de homofile svært følesomme for. Parene jeg har jobbet med ville aldri valgt en fotograf som bare reklamerte med heterofile brudepar.

Powered by Labrador CMS