Gjett heteroen

Publisert

Skeiv Ungdom går i gang med sin største skolesatsing noensinne med det nyutviklede informasjonsopplegget RESTART. Skeiv Ungdom har brukt mye tid på å lage et dokument som de mener er bredt nok og som tar opp temaer rundt seksualitet og kjønnsidentitet på den måten de ønsker. De har hentet mye inspirasjon fra RFSL Sveriges queerpedagogiske nettverk BRYT som bygger på tanken om at det er viktig å se normene for å forstå samfunnet rundt seg. – Vi har sett mange utfordringer i skolen og samfunnet som vi har ønsket å ta tak i og vi har lenge sett et behov for å utvikle infoarbeidet vårt. Vi er veldig fornøyde med RESTART, sier Skeiv Ungdoms RESTART-koordinator Elisabeth Wilmar.

– Hvordan skiller RESTART seg ut fra Skeiv Ungdoms tidligere arbeid i skolen?

– RESTART byr på en valgfrihet og tilpasningsevne som ikke ligner på noe vi tidligere har hatt. Opplegget kan tilpasses spesielle utfordringer i en klasse, et alderstrinn eller en organisasjon. RESTART går også bort fra å be tilhørerne om toleranse og aksept for våre valg og identiteter, forklarer Wilmar. Hensikten med RESTART er å gi elevene muligheten til å se samfunnet på en annen måte og se normer de ikke har sett før. – Vi ønsker å gjøre elevene mer bevisste på hva som foregår rundt dem, at de skal se seg selv i sammenheng med normer og kultur. Vi vil at de skal forstå at det er vi selv som bestemmer hvem som blir avvikere og unormale og ikke,  forklarer Wilmar.

– Hvordan vil dere få elever til å sette spørsmålstegn ved heteronormen?

– RESTART har flere øvelser som viser til heteronormen. For eksempel har vi en øvelse som kalles «gjett heteroen»,  hvor man skal se etter tegn på at noen er heterofile. Mange elever synes det er vanskelig og begynner i stedet å snakke om hvem som er homo. I løpet av øvelsen blir de bedt om å reflektere over hvorfor det er så vanskelig å se etter heteroen og hvorfor man snakker om hvem som ser homo ut, forteller Wilmar som mener dette er veien å gå med lhbt-arbeid på mange arenaer i Norge. – Arenaer som har med holdningsskapende og opplysende arbeid i samfunnet kan lære fra RESTART. Dette gjelder kanskje først og fremst i skolen, men også for lærere og andre mennesker som jobber med folk som faller utenfor normer, slik som homobevegelsen, sier Wilmar. I høst skal hun reise rundt og besøke skoler for å lære opp 15 nye RESTART-informanter. Alle under 30 år som er enig i Skeiv Ungdoms politikk og ideologi kan bli informanter. – I tillegg må man være engasjert, imøtekommende, kunne snakke til en forsamling og ikke minst være kjempeinteressert i å snakke med skoleungdom, sier Wilmar til Blikk Nett.

Powered by Labrador CMS