Vekten av et forhold

Publisert

Se Felix Gonzales-Torres «Untitled, Blue Placebo» i utstillingen Good Morning America som åpner på Astrup Fearnley Museet fredag 16. oktober. Utstillingen Good Morning America kaster lys over hvordan en viktig gruppe amerikanske kunstnere på slutten av 1970- og 80-tallet fant opp en ny form for kunstnerisk språk, ofte referert til som «appropriasjonskunst», ved å låne eksisterende fotografier, gjenstander, estetikk, ideer og klisjeer fra amerikansk kunst og forbrukskultur. Utstillingen inneholder verk av Cindy Sherman, Richard Prince, Jeff Koons, Robert Gober, Felix Gonzalez-Torres og Charles Ray fra Astrup Fearnley Museets samling. Hver av dem har skapt en svært personlig form for kunstnerisk uttrykk for å fortelle historien om det amerikanske samfunnet på denne tiden.

Sukkertøy og aids

Felix Gonzales-Torres (1957 – 1996) samlet dagligdagse urbane gjenstander, lastet dem med emosjonelle assosiasjoner eller kulturelle konvensjoner, og plasserte dem i deltakende situasjoner som fornyet deres betydninger. Verket «Untitled, Blue Placebo» (1991) er en haug med sukkertøy hvis vekt tilsvarer den samlede vekten til kunstneren og hans partner Ross Laycock, som døde av aids samme år.– Utstillingen Good Morning America forteller historien om en viktig gruppe amerikanske kunstnere som på slutten av 1970- og 80-tallet fant opp en ny form for kunstnerisk språk – og det som var definerende for den generasjonen kunstnere var blant annet hiv og aidsepidemien, sier kurator Therese Möllenhoff til Blikk Nett. Aids ble første gang registrert i San Francisco i 1981 og 10 år senere laget Gonzales-Torres «Untitled, Blue Placebo.»– Det er et spesifikt verk til minne om Ross Laycock, partneren til Gonzales-Torres, og seg selv. Gonzales-Torres døde selv av viruset i 1996, 38 år gammel, forteller Möllenhoff. Aids er et sentralt tema i mange av verkene til Felix Gonzales-Torres, og som kunstner kommer han fra en tid i Amerika hvor myndighetene ikke løftet en finger for å stoppe epidemien.– President Ronald Reagan tok ordet aids i sin munn først lenge etter at epidemien var et faktum. Og da han stilte til gjenvalg i 1984 kjørte de konservative en kampanje de kalte Morning in America hvor Reagan gikk så langt som til fordømte homofile. Det var klimaet kunstnere som Felix Gonzales-Torres levde i. Publikum som ser verket «Untitled, Blue Placebo» inviteres til å spise et sukkertøy eller ta det med ut i verden.– Verket er historien om et aidsoffer, men samtidig får Gonzales-Torres publikum til å ta ordet aids i munnen, bokstavelig talt. Verket visualiserer en marginalisert gruppe i samfunnet, på samme tid som det kritiserer mangelen på handling og behandling – noe som er høyst relevant også i vår tid, avslutter Therese Möllenhoff, kurator ved Astrup Fearnley Museet. Fredag 16. oktober, Good Morning America, Astrup Fearnley Museet, Strandpromenaden 2, Oslo. Utstillingen henger til 31. januar 2016.

Mer info: afmuseet.no

Powered by Labrador CMS