Dette bildet er et verk som har sterke identitetssymboler i en sudansk kontekst. – Smykkene er eksklusivt for kvinner, bortsett fra halvmånen i panna, og er tabu for menn. Å bære det på en skeiv maskulin kropp 
strider mot alt machomenn forventer av en mann, 
forteller Ahmed Umar.
Dette bildet er et verk som har sterke identitetssymboler i en sudansk kontekst. – Smykkene er eksklusivt for kvinner, bortsett fra halvmånen i panna, og er tabu for menn. Å bære det på en skeiv maskulin kropp strider mot alt machomenn forventer av en mann, forteller Ahmed Umar.

Den eneste utveien

Ahmed Umar kom hit som politisk flyktning for ti år siden. Nå er lhbt-aktivisten en av Norges mest lovende, unge kunstnere.

Publisert Sist oppdatert

I 2008 pakket Ahmed Umar kofferten og forlot Sudan – landet hvor han hadde vokst opp, hadde sin familie og alle sine venner. Det gikk ikke lenger. 20-åringen måtte vekk.

– Jeg kom til et punkt der jeg så at jeg ville bli avvist og utstøtt av venner, familie og samfunnet hvis de fikk vite at jeg er homofil. Det ble tungt å være der. Å reise var min eneste utvei. Om jeg hadde blitt i Sudan, tror jeg at jeg hadde kommet til å ta livet av meg.

Gjennom hele oppveksten følte Umar seg annerledes. Han var ikke interessert i det samme som andre gutter. Han trivdes best inne med tegnesakene sine.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

1 måned digitalt kr 89,-

Bestill her

1 år digitalt kr 699,-

Bestill her

1 år Magasin, 11 utgaver i året inkl. digitalt kr 798,-

Bestill her

Powered by Labrador CMS