Scenekunst

– Noe av det største og mest ambisiøse Nasjonalballetten har gjort

Alan Lucien Øyen er tilbake for å gjenskape sin ville lek med The Hamlet Complex Redux i Operaen.

The Hamlet Complex Redux.

– Dette er danseteater som flytter oss og kunstformen vår. Alan Lucien Øyen er en av de store historiefortellerne i vår tid. Det er derfor han er en av verdens mest ettertraktede scenekunstnere, sier ballettsjef Ingrid Lorentzen.   

Alan Lucien Øyen vokste opp i smauene på Nordnes og i gangene på Den Nasjonale Scene i Bergen. Faren var påkleder, og unge Alan drømte om å bli instruktør. Koreografen, dramaturgen og regissøren, som er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo, begynte å danse som 16-åring. Karrieren startet hos dansekompaniet Carte Blanche og fortsatte i hans eget kompani, Winter Guests, der teaterelementer stadig blir mer framtredende.

Alan Lucien Øyen er en av de mest spennende stemmene i norsk scenekunst. Han lager dans, teater og skriver sine egne stykker. Etter at koreograflegenden Pina Bausch døde, var han var en av de første til å lage et nytt verk for hennes kompani. Stadig oftere beskrives Øyen som en arvtaker og videreutvikler av danseteatret. For Nasjonalballetten har han laget spektakulære og spesielle verk som Timelapse og The Hamlet Complex.

Redux

En forestilling som renner over av kreativt overskudd er det publikum får presentert i The Hamlet Complex Redux på scenen i Operaen 3. november. Forestillingen hadde først premiere i 2018 og byr på de samme karakterene som da, men i forkortet handling – derav redux.  

Nasjonalballettens huskoreograf Alan Lucien Øyen har tidligere denne høsten hatt verdenspremiere på et nytt verk for en av verdens mest anerkjente scener – Pariseroperaen. Samtidig blir hans Snøsøstera for Det Norske Teatret hyllet som den neste store juleklassikeren.   

Freud og Mel Gibson i Hamlet?  

I The Hamlet Complex Redux viser Øyen publikum danseteater som knuser Shakespeares tekst, og setter den sammen igjen sett gjennom moderne brilleglass og referanser.

Solist Silas Henriksen som Hamlet vil hevne drapet på sin far, begått av stefaren Claudius (Helge Freiberg). Kjæresten Ophelia (solist Whitney Jensen / Klara Mårtensson, Emma Lloyd) og moren Gertrude (Samantha Lynch / skuespiller Yvonne Øyen) er sentrale, men det er også dronning Elisabeth 1 (skuespiller Kate Pendry), Daniel Proietto som Ghost og Anton Skrzypiciel som Ghost og Freud.

Senere denne sesongen skal Silas Henriksen danse Eilert Løvborg i Hedda Gabler,når Nasjonalballetten inntar Muséed’Orsay i Paris med en helt unik Ibsen-forestilling signert Marit Moum Aune, døpt Family Portraits.  

Scenografi som sprenger grenser  

Når orkestergraven heves, frigjøres hele scenerommet, og over 40 kvadratmeter gulv blir brukt til sin fulle kapasitet. Dansekunst og drama sidestilles med scenograf Åsmund Færavaags massive konstruksjoner.   

Færavaag er en av Norges mest interessante scenografer og Alans faste makker. Sammen sprenger de grensene for hva som kan gjøres på en scene, og gir Hovedscenen et av de mest kolossale kulissene Nasjonalballetten har brukt. Den enorme trekonstruksjonen kalt «teleskopet» har allerede fått ansatte til å gispe på prøver, og Færavaag mener det er det største arbeidet han har skapt.  

The Hamlet Complex Redux er regissert av Alan Lucien Øyen med Andrew Wale og ham selv på manus og Daniel Proietto som medkoreograf. Stykket har originalskrevet musikk av Henrik Skram, lysdesign av Martin Flack og lyddesign av Gunnar Innvær.  

The Hamlet Complex Redux har premiere 3. november på Hovedscenen.   

Powered by Labrador CMS