Meninger
Hvorfor er skeiv litteratur viktig i skolebibliotekene?
Skolesjefen i Arendal fjernet boka «Gender Queer» av Maia Kobabe fra skolebibliotekene. – Litteratur som reflekterer elevenes egne erfaringer kan være avgjørende for å bygge selvforståelse, men også motvirke fordommer, skriver rådigivere ved Senter for likestilling ved Universitetet i Agder.
Innlegget ble først publisert hos Fædrelandsvennen (11.12). Eventuelle meninger i teksten står for skribentens regning. Hvis du ønsker å sende et innlegg, kan du sende det hit.
Skolesjefen i Arendal fjernet boka «Gender Queer» av Maia Kobabe fra skolebibliotekene, en viktig historie om å finne ut av sin ikke-binære kjønnsidentitet.a
Han har i ettertid trukket tilbake beslutningen. For han var fjerningen en enkel løsning for å løse et problem hvor noen foreldre hadde klaget på at boken fantes i skolebiblioteket. For unge som selv står i liknende situasjoner, kan en slik bok være uvurderlig.
Fjerning av bøker som representerer skeive perspektiver fra skolebibliotekene er en bekymringsfull utvikling som kan ha alvorlige konsekvenser for elevers forståelse av mangfold, identitet og respekt for andres livserfaringer.
Når en gruppe menneskers stemmer og historier usynliggjøres, forsvinner et viktig middel for å fremme likeverd og inkludering.
Det er viktig å være våken når ledere for institusjoner tar slike beslutninger, det kan være et tegn på at samfunnet beveger seg i retning mot mer undertrykkende styringsformer.
Det er positivt at så mange, særlig bibliotekarer tok til motmæle for beslutningen, som nå har gjort boken tilgjengelig for unge i Arendal igjen.
I en tid hvor skeive møter økende motstand er det avgjørende med bøker som denne i skolebibliotekene.
Kobabe gir leserne et innblikk i utfordringene, refleksjonene og frigjøringen som følger med å utforske kjønn og seksualitet utenfor den binære normen. Den gir også et språk til følelser og tanker som mange kan oppleve som vanskelig å uttrykke.
Rapporten "Ytringsklimaet for skeive på Twitter og Facebook" (2023) viser en markant økning av negative og hatefulle ytringer mot skeive i norske medier og på sosiale plattformer de siste årene. Utviklingen kan føre til utrygghet og isolasjon for unge innenfor denne gruppen.
Litteratur som reflekterer elevenes egne erfaringer kan være avgjørende for å bygge selvforståelse, men også motvirke fordommer. Dette er spesielt viktig i lys av den nyeste elevundersøkelsen, som viser at bare halvparten av skeive elever tror de vil få et lykkelig liv.
Bøker som representerer deres liv bidrar til å normalisere og vise at det finnes mange måter å leve og være på.
Å fjerne disse bøkene sender et signal om at deres erfaringer ikke er verdt å anerkjenne, noe som kan forsterke skam, marginalisering og opplevelsen av utenforskap.
Skolebibliotekene har derfor en nøkkelrolle i å fremme både synlighet og støtte for en gruppe som altfor ofte blir oversett.
Levekårsundersøkelsen «Skeives levekår i Agder» viser at spesifikt vår region scorer dårligere enn landet for øvrig på levekårsindikatorer for skeive. Dette inkluderer utfordringer knyttet til psykisk helse, sosial inkludering og møter med tjenesteytere.
Funnene understreker hvor viktig det er med akkurat denne typen representasjon i vår region.
FNs barnekonvensjon (1989) understreker at barn og unge skal beskyttes mot diskriminering og ha tilgang til informasjon som støtter deres utvikling og identitetsdannelse. Det skolesjefen gjorde er et brudd på disse prinsippene - og setter en farlig presedens for hvem som får lov til å være synlige i vårt samfunn.
Seksualitetsundervisningen i norske skoler er ofte fokusert på heteroseksuelle forhold og reproduksjon, og elever i Norge ønsker mer undervisning om skeiv seksualitet, ifølge Sex og samfunns rapport fra 2022.
Å inkludere bøker i skolebibliotekene som tematiserer skeiv seksualitet, grensesetting og samtykke, som Kobabes bok gjør, er derfor en viktig motvekt.
Det styrker ikke bare skeive elevers selvforståelse, men bidrar også til at alle elever lærer om respekt i intime relasjoner.
Det er godt å se at bibliotekarer står imot denne utviklingen og sikrer at bibliotekene forblir steder hvor alle barn og unge kan finne litteratur som reflekterer dem selv og mangfoldet som eksisterer i samfunnet.
Skolebibliotekene har en unik mulighet til å bidra til å skape en mer inkluderende fremtid.