Camara Lundestad Joof fikk i 2018 stor oppmerksomhet for debutboka «Eg snakkar om det heile tida». Som dramatiker har hun satt opp stykker i Norge, Sverige, Danmark, Tyskland og Italia. Siden 2008 har hun ledet barne- og ungdomsteateret Den Mangfaldige Scenen i Oslo, som hun startet opp med Liv Hege Skagestad.

Camara Lundestad Joof og Liv Hege Skagestad fikk Oslo bys kulturpris

Oslo bys kulturpris 2020 gikk til Camara Lundestad Joof og Liv Hege Skagestad, for deres innsats med Den Mangfaldige Scenen.

Publisert Sist oppdatert

Den Mangfaldige Scenen (DMS) er et barne- og ungdomsteater der unge mellom 6 og 26 år får uttrykke seg, lære og skape teater. Teatret tar utgangspunkt i den store og varierte kulturelle rikdommen som unge har med seg, og gi hver enkelt anledning til å ta i bruk og utvikle sine skapende evner i samarbeid med kunstnere.

Oslo bys kulturpris tildeles en person, gruppe eller kulturvirksomhet som gjennom lengre tid, minst 3 år, har gjort en særlig fremragende innsats innen kunst, vitenskap eller annet kulturarbeid i byens eller landets kulturliv.

Fremragende innsats

«Den Mangfaldige Scenen tildeles Oslo bys kulturpris for 2020 for sin langvarige og fremragende innsats på kulturfeltet for barn og unge på tvers av kulturelle og sosiale forskjeller. De tildeles også prisen for å ha bidratt til å gi kunstneriske talenter, som vanligvis ikke ville fått plass på scenen, verktøyene til å utvikle en stemme på Oslos scener», står det blant annet i begrunnelsen.

I et intervju med Dagsavisen forteller Lundestad Joof at de har brukt fjorten år på å bygge opp barne- og ungdomsteatret Den Mangfaldige Scenen.

«Det er veldig rørende at noe som har vært så definerende for meg får en sånn pris. Og særlig siden vi hele tiden er i diskusjon med stat og kommune om å få mer penger til barna.»

Antirasisme og skeiv antikapitalisme

Camara Lundestad Joof er dramatiker, forfatter, skribent. I 2019 ble hun rådsmedlem i Norsk Kulturfond, under Kulturrådet. Hun er også helgekommentator i Dagbladet. Nylig ble hun ansatt som husdramatiker på Nationaltheatret i Oslo. Debutboka hennes, «Eg snakkar om det heile tida» (2018) blir satt opp som teaterstykke på Riksteateret.

Til Dagsavisen forteller at Lundestad Joof at hun ofte blir kritisert for å ha en instrumentell inngang til kunsten.

«Du veit, de sier kunsten må være fri og autonom og sånt. Da pleier jeg å si, ja ja ja, men jeg driver med antirasisme og skeiv antikapitalisme. Og så har kunst funka for meg, som et medium.»

Powered by Labrador CMS