Oslo Drag Festival er et nytt tilskudd for store og små med pøntesjuke
Oslo Drag Festival: Black Metal drag og eventyr for barn i (s)kjønn forening
Oslo Drag Festival gikk av stabelen for aller første gang fredag 6. august. Det ble en fargerik festival fra formiddag til langt over midnatt – og noe for enhver smak.
Festivalen, som holdt hus på SALT art & music, et par svømmetak fra Operastranda, startet allerede på formiddagen med drag for barna. Det ble en real dronningtime hvor Nabi Yeon Geisha aka Remi Johansen Hovda leste eventyr for barn, samt barnediskotek med Nora Husdukke aka Heiki Eero Riipinen og forestillingen «Trollprins Tve» med Elektra Puzzz aka Katinka Steensgaard.
Med bestefar på dragshow
Blikk møtte Fredrik Endresen som hadde møtt opp med to barnebarn. Endresen er til daglig lærer og kulturkontakt på en skole i Brønnøysund. Sommerferien tilbringer han i sin gamle hjemby Oslo og når anledning bød seg tok han med seg barnebarna til Oslo Drag Festival for å høre eventyr servert av dragdronninger. Det var ikke Endresens første møte med drag.
– Jeg møtte Remi (Nabi Yeon Geisha) for en del år siden i forbindelse med DUS - Den unge scenen, som er et landsdekkende prosjekt som jobber for å heve nivået på ungdomsteater i Norge. Da fortalte han meg om Dronningtimen og jeg inviterte ham til skolen jeg jobber på i Brønnøysund, som del av Den kulturelle skolesekken.
Besøket ble en suksess og Dronningtimen har vært på besøk hos fjerdeklassinger hele tre ganger de siste årene.
– Det som er flott med Dronningtimen er at den åpner opp tankegangen til barna og elevene. Det åpner opp for et mangfold. Det at to av samme kjønn kan bli kjærester flettes inn i eventyrene på en naturlig måte. Det gjøres ikke på en påtrengende måte. Når Remi forteller eventyr, sår han et lite frø som går rett hjem hos de unge elevene, sier Endresen til Blikk og forteller at det blir flere dronningtimer på skolen i Brønnøysund i tiden som kommer.
Åpen dragscene
Dragkulturen i Norge, og spesielt Oslo, har eksplodert de siste årene. Det er selvsagt en effekt av tv-serien RuPaul’s Drag Race. Men ikke bare. For mange av unge dragartistene handler drag som kunstuttrykk om mangfold, og mange av dem følte at drag burde romme mye mer enn det som hadde vært og det som kunne ses på tv-skjermen i Drag Race. Det førte til mange nye konsepter og artister. De samler seg på nye scener som Open Drag Stage, Draglaboratoriet og Dragcore. Scener hvor kjønn, kjønnsuttrykk og kjønnsidentiteter enten blir hyllet eller rett og slett kastet ut bakdøra.
Blant annet ble bio queens og drag kings en naturlig del av den moderne dragscenen. Bio queen, som er biologiske/cis-kvinner som driver med drag, en naurlig del av det moderne drag-uttrykket. Samme gjaldt drag kings, hvor gruppa Gutta er ledende.
På Oslo Drag Festival var de alle til stede, på hver sin scene. Etter drag for barna og Dronningtimen, gikk det slag i slag på fire ulike scener. Det var live podkast med Teip & Tiara, med medlemmer fra X-dolls. Open Drag Stage åpnet opp for både erfarne og nyklekkete artister. Draglaboratoriet gjorde som de pleier å gjøre: satte lupen på drag som uttrykksform med foredrag og show, mens Fifi Von Tassel presenterte drag og burlesk i (s)kjønn forening.
Black Metal drag
Et nytt tilskudd på dragscenen er Erik Sjon, en real Black Metal drag king. Bak artistnavnet finner vi Oslojenta Helle Munthe-Kaas (25) som startet med drag under koronapandemien.
– Egentlig driver jeg med wrestling, altså fribryting ala Hulk Hogan. Fribryter miljøet i Norge er ikke så stort, sier hun og forteller at hun hadde vært nysgjerrig på drag en stund. Når pandemien slo ned for fullt trengte hun noe å fylle tiden med. Sånn ble dragkarakteren Erik Sjon født.
– Jeg har alltid syntes det er moro å leke med kjønnsuttrykk, men følte det var litt begrenset hva man kunne gjøre som drag king.
Da ble internettet redningen.
– Jeg oppdaget drag kings som Hugo Girl og Landon Cider, samt Thor Nado her i Norge. Da skjønte jeg at det er mye moro man kan gjøre som drag king.
Erik Sjon går virkelig utenom de tradisjonelle uttrykkene, lik mange av artistene som flokker til Open Drag Stage og Dracore. Erik Sjon må sies å være en av verdens få dragartister med Black Metal som spesialitet.
Erik Sjon gjorde seg blant annet bemerket under Eurovision Lipsync Contest tidligere i år med sin versjon av finske Lordis «Hard Rock Hallelujah». På Oslo Drag Festival tok Helle Munthe-Kaas det ett steg lenger når Erik Sjon frem,førte en metalversjon av Britney Spears «Oops! ... I Did It Again».
– Jeg er metal-head så det holder! Jeg skulle vært på flere festivaler i år, men det satte pandemien en stopper for, sier Munthe-Kaas men legger til at det kommer flere festivaler.
Og hvem vet? Kanskje hun en dag står på scenen sammen med verdens mest kjente skeive Black Metal-stjerne Gaahl på selveste Infernofestivalen i Oslo?
– Åååå, I wish!
I tillegg til wrestling og drag, driver hun og lærer seg å «growling», altså den karakteristiske Black Metal-måten å synge på.
– Det er jo mange dragartister som gir ut musikk, men dragartister som synger Black Metal har jeg ikke hørt om. Da må jeg bli den første da vet du!
Se bilder fra Oslo Drag Festival 2021