Forskning
Hva skjer når drag blir en markedsvare?
Det har forskere forsøkt å finne svar på. Og svarene er kanskje ikke det du tror.
Stjerner fra RuPaul’s Drag Race skal neste år ut på verdensturné. De er ifølge Oslo Met-forsker Mikko Laamanen gode eksempler på at det finnes et marked for dragartister.
Foto: Live Nation
– Hvis vi ikke
behandler drag også som et marked, går vi glipp av noe, sier Mikko Laamanen, forskningsprofessor
hos Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.
Laamanen og
kollegaene Mario Campana, Maria
Rita Micheli, Rohan Venkatraman og Katherine Duffy er aktuelle med boka «DRAG
AS MARKETPLACE Contemporary Cultures, Identities and Business» (Bristol
University Press 2025) som de over en periode på tre år har redigert i
fellesskap, men under Laamanens ledelse.
På SIFO ser de på
forbruk i samfunnet i bred forstand, forklarer Laamanen, som har vært teknologi-
og bærekraftsforsker ved instituttet i to år.
– Vi ser på
mekanismene som påvirker forbruk og vi ser på ulike typer markeder.
Digital
12 måneder
699,-
KJØP
Digital + Magasin 12 måneder
798,-
KJØP