Forskning

Hva skjer når drag blir en markedsvare?

Det har forskere forsøkt å finne svar på. Og svarene er kanskje ikke det du tror.

Stjerner fra RuPaul’s Drag Race skal neste år ut på verdensturné. De er ifølge Oslo Met-forsker Mikko Laamanen gode eksempler på at det finnes et marked for dragartister.
Publisert Sist oppdatert

– Hvis vi ikke behandler drag også som et marked, går vi glipp av noe, sier Mikko Laamanen, forskningsprofessor hos Forbruksforskningsinstituttet SIFO ved OsloMet.

Laamanen og kollegaene Mario Campana, Maria Rita Micheli, Rohan Venkatraman og Katherine Duffy er aktuelle med boka «DRAG AS MARKETPLACE Contemporary Cultures, Identities and Business» (Bristol University Press 2025) som de over en periode på tre år har redigert i fellesskap, men under Laamanens ledelse.

På SIFO ser de på forbruk i samfunnet i bred forstand, forklarer Laamanen, som har vært teknologi- og bærekraftsforsker ved instituttet i to år.

– Vi ser på mekanismene som påvirker forbruk og vi ser på ulike typer markeder.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

1,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS