Teater/Scene

Édouard Louis til Oslo

Édouard Louis møter Kjersti Horn på premieredagen til stykket «Ei kvinnes kampar og forvandlingar» på Det Norske Teatret.

Édouard Louis.
Publisert

Édouard Louis’ bok blir teater i regi av Kjersti Horn, og til premieren på Det Norske Teatret 17. november kommer forfatteren selv.

Han vokste opp med navnet Eddy Bellegueule. En tynn, homofil gutt med «feminin», dansende gestikulering fikk mildt sagt bryne seg i barndommens lutfattige, macho industrisamfunn. Édouard Louis beskriver hets, ydmykelse, bank og ekskludering i sin første skjønnlitterære bok «Farvel til Eddy Bellegueule», som kom i 2014.

Som han selv beskriver i boka, går Eddy langt i å prøve å passe inn og være en skikkelig hardhaus sånn som faren forventer. Han forsøker til og med å innlede forhold til jenter som han ender med å såre.

Bytter navn

Heldigvis er det en klok lærer som ser ham og hjelper ham inn på teaterlinja på en videregående skole i en større by.

Han går radikalt til verks i sitt brudd med fortida og kvitter seg med navnet sitt, Eddy Bellegueule. Fra nå av skal han være den intellektuelle Edouard Louis.

Også andreboka, «Voldens historie», som kom ut i 2017, ble oversatt til norsk. Tittelen er inspirert av filosof Michel Foucaults verk i tre bind: «Seksualitetens historie». Også denne er rå og selvbiografisk og har skapt mye oppstyr, både juridisk og litterært. I denne boka treffer vi Edouard igjen i 2012 som student og skribent. Han har forlatt Hallencourt, men ikke gitt ut bok og blitt berømt ennå. Han bor på hybel i Paris og dyrker kunst, kunnskap og vennskap. Trofaste studiekompiser er hans selvvalgte familie. Han har feiret julaften med dem på ekte edouardsk vis med mat og vin, masse prat, operamusikk og høytlesning av Claude Simon.

I sin fjerde bok «En kvinnes frigjøring», som kom i fjor, skildrer Édouard Louis sin mor som en utsatt og undertrykt kvinne som oppdro fem barn i fattigdom. En kvinne han i oppveksten skammet seg over, prøvde å skjule, lurte til å ikke komme på foreldremøter, slik at folk ikke skulle se hvem hun var. Og hvem han var. Men akkurat som sønnen har gjort, bryter mor opp. I godt voksen alder skaper hun seg et nytt liv, og med det kommer mor og sønn nærmere hverandre. Det er et ømt morsportrett som samtidig kaster lys over alle som ligner hans mor, men som ikke får muligheten til å bryte ut. Det er denne boka som nå blir teaterstykke, i regi av Kjersti Horn.

Powered by Labrador CMS