SKEIVT KULTURÅR

Norges transpionér Esben Esther Pirelli Benestad spiller hovedrollen som Jesus i Jo Cliffords «The Gospel According to Jesus, Queen of Heaven», som på norsk har fått tittelen «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Den nykomponerte musikken er skrevet av trompetist og Spellemannsvinner Ingrid Frivold (bak).

En annerledes gudstjeneste

Esben Esther Pirelli Benestad spiller Jesus i «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning». Hen mener stykket er høyaktuelt nå etter terroren utenfor London Pub i Oslo.

Publisert Sist oppdatert

REGISSØR TERJE STRØMDAHL hadde sett Jo Cliffords «The Gospel According to Jesus, Queen of Heaven», i Skottland og synes stykket var så fint at det måtte vises her hjemme også. Det er bakgrunnen for at Teater Innlandet i september markerer Skeivt kulturår 2022 med norgespremiere på «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning», en banebrytende teaterpreken som utfordrer faste forestillinger om kjønn, identitet og tro.

Den nykomponerte musikken er skrevet av Ingrid Frivold, som spiller trompet blant annet i Beglomeg som vant Spellemannprisen 2015 i klassen rock, og som under artistnavnet Frvldz ga ut debutalbumet «Blitz 191119» i 2019.

Hovedrollen spilles av Norges transpionér, Esben Esther Pirelli Benestad (73), professor emerit i sexologi ved Universitet i Agder.

– Jeg fikk høre av dem at det bare var én i Norge som kunne spille rollen som transkvinnen Jesus. Jeg ble stolt og smigret, sier legen og spesialisten i klinisk sexologi som tror på Gud.

– Selv om jeg har prøvd å slutte med det, får jeg det ikke til. Gud er viktig i mitt åndelige liv. Religion synes jeg ikke så mye om, og jeg liker ikke trosbyråkrati. Men Gud banker stadig på døra, og jeg får åndelige møter i både kirker og templer, sier Pirelli Binestad som mener stykket har blitt enda mer aktuelt nå.

– Etter skytingen og drapene ved London Pub i Oslo, var det kirken og staten som tok over scenen vår. Det var akkurat som om vi skeive ikke var der lenger. Jeg sier: Intet om oss uten noen som oss.

Radikal i sin samtid

Når Blikk ringer, er Pirelli Benestad på Hamar og øver på stykket. Hen føler hen har fått en stor og ansvarsfull oppgave.

– Det er ikke mulig å berøre Jesus-skikkelsen uten selv å bli berørt. Det er spennende forskning rundt hvor skeiv Jesus var, eller «How queer was Jesus?». Hvis man tenker litt utenfor boksen om hva skeiv er, så var Jesus og disiplene skeive på noen områder.

Hen viser til at det finnes mange beskrivelser av Jesus, og at han var radikal i sin samtid er neppe noen overdrivelse, mener Pirelli Benestad.

– Jesus og disiplene bar vannkrukker, og det var det ellers bare kvinner som gjorde. I vår tid kan det nesten sammenlignes med at menn går i kjole. At disiplene forlot familiene sine for å følge Jesus, var heller ikke «rett» på den tida. Jeg har stor tro på at Jesus ville vært med oss i dag. Han sto på for de forfulgte og for minoriteter av alle slag. Jeg tror Jesus ville forsvart oss mot alle som mener at det er etisk feil å være skeiv.

Mens Blikk intervjuet hovedrolleinnhaveren, går Terje Strømdahl forbi og Pirelli Benestad forteller han at hen blir intervjuet av Blikk.

– Nå ga han tommel opp, forteller hovedrolleinnehaveren.

– Jeg gjør dette med skrekkblandet fryd, men Terje er en veldig god regissør som er med på å trygge meg i det jeg gjør.

Taus tiss

Selv om rollen er ny, har Pirelli Benestad lang erfaring med å stå på scenen.

– Jeg har holdt flere foredrag tidligere og prøvd meg som entertainer, så helt nytt er det ikke. Men denne rollen er jo ny. Jeg ønsker å berøre så mange som mulig og såre færrest mulig.

Likevel er det ikke til å unngå at mange har sterke meninger om at Jesus framstilles som transperson i stykket. Og det er mye ved denne transdebatten Pirelli Benestad tror at Jesus ikke ville likt.

– Transdebatten styres for mye av folk som baserer dette på deres egen ideologi. Vår eksistens gjøres til en offentlig debatt, og det er djevelsk. Det er som om folk tror at vi snakker alvorlig med kjønnsorganene våre, men tissen min har vært taus så lenge jeg har levd. Vi må skille mellom forplantningskjønn og kjønnsidentitet. Det er to forskjellige ting, sier hen.

– Da Gud skapte mennesket ble de kalt Adam og Eva. Men hvem, eller hva var Adam? Var han kvinne eller mann, eller ingen av delene? Eva vokste fram ut av Adams side, av ribbeina hans. Mye av transdebatten dreier seg om at man enten må være kvinne eller mann, men det finnes flere kjønn, fastslår Pirelli Benestad.

Det radikale kjærlighetsbudskapet

Pirelli Benestad påpeker at den aristoteliske tradisjonen bygger på at transpersoner er «feil», og at flere behandlingsinstitusjoner fortsatt behandler transpersoner aristotelisk til tross for at Verdens helseorganisasjon (WHO) i 2018 fjernet «transseksualitet» og de andre transdiagnosene fra det medisinske diagnosesystemet og dermed anerkjente at kjønnsidentitet er flytende.

– Ingenting i den aristoteliske tradisjonen ville Jesus ha likt. De som sier noe om oss uten å ha snakket kjærlig med hundre av oss på forhånd uten å dømme, kan egentlig holde kjeft.

Ifølge Teater Innlandet er «Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning» en annerledes «gudstjeneste» som åpner det radikale, kristne kjærlighetsbudskapet til å gjelde alle som historisk har vært utestengt og ekskludert på grunnlag av kjønn, legning eller identitet, men også spør hvor åpne og inkluderende vi er som samfunn.

Oversettelsen av Jo Cliffords stykke til norsk er gjort av prest i Oslo Domkirke, Elisabeth Thorsen.

Evangeliet etter Jesus, Himmelens Dronning, norgespremiere i Hamardomen, Domkirkeodden, Hamar, 4. september kl. 20.30. Forestillingen spilles 8. september kl. 19 i Sand kirke (Nord-Odal) og 11. september kl. 19 i Elverum kirke. Mer info: teaterinnlandet.no

Powered by Labrador CMS