Gayming

Universitetet i Oslo startet i høst et prosjekt der de skal forske på skeive norske spillutviklere og skeive unge som bruker dataspill.

Forsker på skeiv gayming

Publisert

Det siste tiåret har skeive blitt en synligere, større og viktigere del av både spillindustrien- og kulturen. I spillene dukker det opp stadig flere skeive karakterer, både hos kommersielle og de mindre og uavhengige spillutviklerne.

Universitetet i Oslo startet i høst et prosjekt der de skal forske på skeive norske spillutviklere og skeive unge som bruker dataspill. I forskningsprosjektet «Skeive spillutviklere og spillere» skal Joakim Johansen Østby, førstelektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, undersøke hvordan forsøk på en mer inkluderende spillindustri og spillkultur oppleves i en norsk kontekst, og hvordan det har konsekvenser for skeives opplevelse av deltakelse og inkludering i media og samfunnet for øvrig.

Prosjektet er støttet med midler til anvendt medieforskning fra Medietilsynet, og avsluttes høsten 2023. Funnene vil også bli nyttig for Kulturdepartementets dataspillstrategi der de blant annet har satt seg som mål å motvirke fordommer og etterstrebe mangfold i spill og blant spillere.

Det finnes lite statistikk på hvor mange gamere og spillutviklere som er skeive i Norge. Tallfesting av «gaymere» kommer fra USA og England. I 2020 undersøkte markedsanalysebyrået Nielsen 20 000 amerikanske gamere. Byrået konkluderte med at hele 10 prosent identifiserer seg som lhbt+personer. 50 prosent av disse var bifile, 40 prosent homofile/lesbiske, og 10 prosent trans.

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digital
1 måned

89,-

KJØP

Digital
12 måneder

699,-

KJØP

Digital + Magasin 6 måneder

449,-

KJØP

Digital + Magasin 12 måneder

798,-

KJØP

Powered by Labrador CMS