Skole

Trans- og ikke-binærebarn mobbes mest

– Som samfunn har vi et ansvar for å beskytte alle elever, uavhengig av hvem de er eller hvem de forelsker seg i, skriver Kari-Anne Jønnes (H) i et skriftlig spørsmål til kunnskapsministeren etter at Elevundersøkelsen har avdekket dårlig læringsmiljø for skeive.

Elevundersøkelsen viser at over 80 prosent av grunnskolene har hatt en negativ utvikling av læringsmiljøet de siste fem årene.

– Denne utviklingen er dokumentert tidligere på elevnivå. Vi har vist at den er å finne også på grunnskolenivå og kommunenivå og til en viss grad også på videregående nivå og på fylkeskommunalt nivå, heter det i rapporten, som Utdanningsdirektoratet (Udir) har publisert.

Bare 9 prosent av skolene har hatt en positiv utvikling av læringsmiljøet over tid.

Ikke store kjønnsforskjeller

For videregående skole har 50 prosent av skolene hatt en negativ utvikling når det gjelder elevenes trivsel og motivasjon.

VG omtalte undersøkelsen først.

Det er ingen vesentlige forskjeller i hvordan gutter og jenter vurderer læringsmiljøet sitt, men jentene scorer noe lavere enn guttene på «vurdering for læring» og «mestring».

Læringsmiljøindikatorene elevene scorer dårligst på, er «motivasjon», sammen med «vurdering for læring» og «elevdemokrati og medvirkning».

Mobbes for kjønnsidentitet

Undersøkelsen viser også at hele 33 prosent av rundt 9000 elever som oppgir at de er i en annen kjønnskategori, opplever at de blir mobbet i skolen.

Elever som krysser av for annen kjønnskategori rapporterer i mye større grad om mobbing enn øvrige elever, skriver forskerne som har analysert Elevundersøkelsen for siste skoleår, Christian Wendelborg og Thomas Dahl ved NTNU Samfunnsforskning. Det melder VG.

Dette gjelder også når alle som er identifisert som useriøse svarere gjennom mobbespørsmålene er ekskludert.

I grunnskolen rapporterer en tredjedel av elevene med annen kjønnsidentitet enn gutt eller jente – at de er blitt mobbet på skolen de siste månedene.

Mobbingen går ned når eleven kommer over til videregående skole, men fremdeles rapporteres det om betydelig mer mobbing av hen-elever enn øvrige elever i vgs. viser dataene i undersøkelsen.

Høyre reagerer

– Dette er alarmerende og krever handling. Fra før vet vi at elever med annen seksuell orientering enn heterofil systematisk kommer dårligere ut på flere områder, skriver stortingsrepresentant for Høyre, Kari-Anne Jønnes i et skriftlig spørsmål til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

De berørte elevene rapporterer om lavere tilfredshet, høyere ensomhet, dårligere helseindikatorer og en større risiko for å bli utsatt for mobbing og seksuelle overgrep.

– Vi ser også et alvorlig signal i at flere av de som er involvert i hatkriminalitet rettet mot skeive er unge. Dette er en trist realitet som viser at mer må gjøres for å forebygge intoleranse og hat blant de yngste av oss, skriver Nordtun. Nordtun hevder det finnes gode løsninger.

– Men de må støttes og videreutvikles. Regjeringen har selv i handlingsplanen for skeive, uttrykt et ønske om å styrke arbeidet med å bekjempe diskriminering og fremme inkludering.

– Mobbing av skeive barn og unge er ikke et spørsmål om tilfeldige enkelthendelser, det er et strukturelt problem som krever helhetlig tilnærming.

Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun har ennå ikke svart på det skriftlige spørsmålet fra Høyres Kari-Anne Jønnes.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS