Scene

Disse tre skal skrive ny skeiv dramatikk

SPKRBOX, Oslo Pride og Dramatikkens hus har funnet tre vinnere i bunken av tekster innsendt til skeiv dramatikk-utlysningen.

Fra venstre: Steffi Lund (foto privat), Mona Huang (foto privat), Herman Bernhoft (foto Øyvind Eide/Nationaltheatret)

I mars etterlyste Dramatikkens hus, SPKRBOX og Oslo Pride nye tekster som kan bli til ny skeiv dramatikk Nå er vinnerne trukket. Steffi Lund, Mona Huang og Herman Bernhoft står bak de tre vinnertekstene.

Utdrag fra tekstene presenteres tirsdag 21. juni på Pride Box under Oslo Pride.

Les mer om tekstene her:

«Vi er Or» av Steffi Lund

Om «Vi er Or» skriver Steffi Lund:

Jeg er blitt stadig mer opptatt av flytende kjønn og det ikke-binære, i tillegg har alder blitt et tema. Ikke bare det å bli eller være en eldre danser - en sårbar posisjon – men også tankene rundt det å bli gammel som skeiv ligger stadig lengre frem i bevisstheten. Fortsatt antas det i mange, eller de fleste, sammenhenger at man er streit inntil det motsatte er bevist, og det er et skrekkscenario for meg å skulle havne halvforvirret på et sykehjem og ikke bli sett, forstått og møtt som den man er. Jeg har lenge hatt lyst til å gjøre noe på temaet eldre skeiv/ikke-binær, med et utvidet mangfoldperspektiv; hvordan vi kan oppleve gjenkjennelse, slektskap og identifikasjon med andre levende vesener, dyr, fugler ... og mytiske skikkelser.

Steffi Lund (f. 1961) er koreograf og danser og har vært aktiv innen det frie scenekunstfeltet siden 1988. Lund er utdannet ved Kunsthøyskolen i Amsterdam/ School for New Dance Development, 1984-88, og har siden da hatt en kontinuerlig produksjon av egne verk, hovedsakelig i soloformat. Lund er innehaver av Statens arbeidsstipend for etablerte kunstnere. «Vi er Or» er hennes første dramatiske verk.

«Skjør» av Mona Huang

Om «Skjør» skriver Mona Huang:

SKJØR
er en scenetekst som også kunne hett
Jakten på Kjærligheten,
av åpenbare eller mystiske grunner.

Samfunnsmotstanden den Store
krever sin standhaftighet,
sine paroler og sine sterke stemmer.
Jeg vil klamre meg til det motsatte.
Jeg vil ha det usikre.
Jeg vil ha de vinglete, tvilende, ømfintlige.
Som forsøker å manøvrere seg
gjennom kjærlighetstyranniverden.

Det betyr ikke at jeg vil ha det ikke-groteske,
ikke-rystende, og ikke-aggressive,
for det vil jeg nok også.

Mona Huang (f. 1995) er skuespiller utdannet ved Det Multinorske ved Det Norske Teatret (2018–2021). Hun har blant annet spilt Tao i «Bienes historie» (2020) og Lisa i «Universum» (2021), Det Norske Teatret, og De andre i «Vi er krigere» (2021), Østfold Internasjonale Teater. Huang har medvirket i flere kortfilmer. «Skjør» er hennes første dramatiske verk.

«Kjære Michelangelo» av Herman Bernhoft

Om «Kjære Michelangelo» skriver Herman Bernhoft:

Sebastian var 12 år da han for første gang opplevde å bli sosialt akseptert; i bedehusmiljøet på Sørlandet sang han karaoke, spiste melkerull, var alle jentenes favoritt. Han fant et sted han kunne være seg selv - og han fant Jonas. Sebastian og Jonas gjør alt sammen. Absolutt alt. Ti år senere forsøker Sebastian å sortere det som skjedde, og begynner å skrive brev til renessansekunstneren Michelangelo. «Kjære Michelangelo» baserer seg på faktiske hendelser fra det moderne bedehusmiljøet på Sørlandet.

Herman Bernhoft (f. 1981) er frilansskuespiller med erfaring fra teater og film. Han er utdannet ved Teaterhøgskolen v/KHiO (2006–2010), og virker også som dramatiker og regissør. Fra 2016-2018 var han en del av Torshovgruppa «Sci-Fi på Torshov» på Nationaltheatret, og i 2011 ble han tildelt Heddaprisen for Beste mannlige birolle.

Powered by Labrador CMS