Regnbuegata

Regnbuegata uten biler

Rosenkrantz gate er nå stengt for gjennomkjøring.
– Dette synes jeg er helt fantastisk! Og så skal jeg innrømme at det er ekstra stas at byrådet nå gjennomfører det jeg foreslo i september i fjor, sier Jon Reidar Øyan, bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet og leder av Homonettverket.

Søndag kom regnbuen på plass, og det åpnes for uteservering ved London pub. – Jeg tror dette blir et landemerke og en turistattraksjon, sier Jon Reidar Øyan, som sto bak forslaget om å gjøre Rosenkrantz gate bilfri.
Publisert Sist oppdatert

Miljøbyråd Sirin Stav (MDG) la søndag ut melding på Twitter hvor hun skriver at Rosenkrantz gate endelig er tilbake i sin prakt og at «vi har stengt Rosenkrantz gate for gjennomkjøring, med plass til liv og røre i gaten og utvidet uteservering».

«Etter det et grusomme angrepet på Oslo og byens viktige mangfold, ville vi slå ring rundt det skeive miljøet, blant annet ved å etablere en regnbuegate i hovedstaden. Nå skal vi også stenge gaten for gjennomkjøring så det blir plass til mer liv og røre, og legge til rette for uteservering», sier Stav til Avisa Oslo.

I september i fjor ble Rosenkrantz gate malt i regnbuefarger på strekningen mellom Per på hjørnet, forbi London pub og fram til Eilefs Landhandleri. Oslo kommune la fargeplater i regnbuens farger på asfalten, som siden ble smeltet fast i asfalten.

– Jeg tror dette blir et landemerke

Det tok ikke lang tid før fargene falmet, og med vinteren ble regnbuen slitt bort. Søndag 14. mai sørget Oslo kommune for nye regnbuefarger, og Bymiljøetaten har lovet at stripene skal vedlikeholdes jevnlig, avhengig av behov.

– Det er mange gode argumenter for hvorvidt akkurat denne delen av Rosenkrantzgate bør bli bilfri, sier Jon Reidar Øyan, bystyrerepresentant for Arbeiderpartiet og leder av Homonettverket.

– Jeg tror dette blir et landemerke og en turistattraksjon, som regnbuegata i Reykjavik. Da bør det ikke være biltrafikk akkurat der, sier Øyan til Blikk.

Han mener at sikkerhet og trygghet også er et viktig moment.

– Gata bør være bilfri for å unngå at kjøretøy kan brukes i eventuelle terrorangrep, hvor kjøretøy kan kjøre inn i folkemengder, eller stoppe opp med eksplosiver.

Øyan mener en bilfri regnbuegate også vil få bukt med sosial kontroll.

– Da får man flyttet taxiene som står utenfor der. De stiller seg opp på kvelds- og nattestid, selv om det ikke er taxiholdeplass der lenger. Den ble flyttet fordi den ble brukt til å utøve sosial kontroll på personer som gikk inn og ut av London Pub. Det siste argumentet for en bilfri regnbuegate er muligheten for å få utvidet uteservering på London pub og dermed få et mer yrende byliv.

Powered by Labrador CMS