Musikk

Hyllet svensk, skeiv folkemusiker tilbake til Oslo

Sara Parkman spiller for et utsolgt Belleville mandag. – Man er aktivist både for egen og andres skyld, sa hun til Blikk da hun spilte på Blå i fjor.

– I vår tid er det radikalt å be. Å ha et daglig øyeblikk når du tillater deg selv å føle empati og tilhørighet med resten av verden, å ta deg tid til det umålelige når du ikke er et produkt eller forbruker i et marked – det er radikalt. Og gjør en forskjell, sier prestedatteren Sara Parkman.

Sara Parkman har blitt hyllet for sin fornyelse av folkemusikken. Den svenske sangeren, låtskriveren og felespillerens fjerde album, «Eros Agape Philia» (2022) høstet Grammis som Årets folkemusiker, og hele tre priser under Manifestgalaen.

Mandag spiller hun en utsolgt konsert på Belleville, Cosmopolites intimscene.

Da hun i fjor solgte ut Blå, fikk hun publikum til å synge henne av scenen til teksten på albumets tittellåt: «På min grav ska det stå: Som hon har älskat / På vår grav ska det stå / Som vi har älskat.»

– Det er radikalt å elske, men vanskelig å snakke om, sa hun til Blikk et par timer før den konserten.

Hun er skeiv, men sier det varierer hvor mye hun trekker det fram.

– Men det blir jo skeiv kjærlighet jeg beskriver fordi det er jeg som skriver om den.

I etterkant har hun sluppet det albumet «Funeral Folk» (2023), sammen med Maria W Horn. Også det prisbelønt med utmerkelsen Årets Experimentellt på Manifestgalaen. Sveriges pris av og for uavhengige plateselskap. Hun gjorde også en lovprist konsert på Cosmopilite under fjorårets Oslo World.

På forrige album, «Vesper» (2019), kombinerte hun som er tredjegenerasjons prestedatter, sine bakgrunner. Her er blandingen av kirkemusikk, salmer, setermusikk og annen svensk tradisjonsmusikk. Remiksutgaven fra 2021 la til elektronika i miksen.

 – Man er aktivist både for egen og andres skyld. For ens egen del handler det om å få høre til, og etter hvert se egne privilegier, og få gjøre noe for andre, sier, sa Parkman til Blikk.

 

 

Powered by Labrador CMS