Meninger
«Forenklingen av trusselbildet mot skeive gjør oss en bjørnetjeneste»
«I det siste har vi skeive blitt beskyldt for å unngå å sette fingeren på terroren vi ble utsatt for i fjor. Jeg for min del har ingen problem med å si at skeive ble utsatt for islamistiske terror. Problemet er at enkelte skribenter og andre ivrige meningsbærere, forenkler trusselbildet mot skeive», skriver Paul Omar Lervåg, masterstudent i retorikk og språklig kommunikasjon.
Å si at vi skeive ble utsatt for islamistisk terror og sette punktum der, er en utilstrekkelig beskrivelse av trusselbildet mot skeive. For trusselbildet mot skeive strekker seg lenger enn til en enkelt skyting mot London Pub. Sannheten er at skeive blir angrepet fra flere kanter samtidig, og angrepene er ikke alltid av en fysisk art, slik som skytingen på London Pub var.
Muslimer som syndebukker
Zania Matapour brukte Koranen for å rettferdiggjøre volden han utøvde mot oss. Samtidig er det også mange muslimer som bruker Koranen for å rettferdiggjøre helt andre verdier, som inkluderer og ivaretar skeive. I likhet med bibelen kan koranen brukes og misbrukes til hva enn de troende vil at den skal rettferdiggjøre. Det går derfor an å anerkjenne at vi ble utsatt for Islamistisk terror, uten at vi gjør muslimer flest til syndebukker.
Mange muslimer, mange av dem skeive, var forferdet over terroren vi skeive ble utsatt for i fjor. Flere av dem sende meg meldinger på Facebook morgenen etter terrorangrepet og spurte om jeg var i live.
Troende skeive
Samtidig som at vi ble utsatt for islamistisk terror, var også muslimer en del av støtteapparatet vårt dagen derpå. Derfor lar ikke jeg og mange andre skeive bli brukt av høyresiden for å gå etter muslimer, nettopp fordi støtteapparatet vårt også bestod av muslimer som var bekymret for sine skeive venner.
Jeg anerkjenner jo at det eksisterer negative holdninger mot skeive blant muslimer, men det finner vi også blant kristne. Og i likhet med muslimer, eksisterer det også kristne som støtter oss og beskytter oss fra hatet. Mange skeive er også troende selv.
Negative holdninger eksisterer
De med negative holdninger mot skeive, blant muslimer og kristne, er en del av trusselbildet mot oss skeive. Vi må anerkjenne at disse negative holdningene eksisterer, men vi må også anerkjenne de gode holdningene som eksisterer hos de samme gruppene.
Derfor må vi behandle muslimer og kristne som individer med ulike holdninger. Vi kan med andre ord alliere oss med kristne og muslimer som støtter oss i en fellesfront mot det destruktive hatet vi opplever.
Ok, tilbake til trusselbildet. Det mange spesielt på høyresiden har en tendens til å gjøre, er å ikke anerkjenne den stokastiske terrorismen som blir utøvd mot skeive. Terror kan ikke bare bestå av fysisk vold, men også av psykisk vold. Målet med terror er å skremme ofrene til stillhet og aktiv deltagelse i samfunnet gjennom ulike midler.
Stokastisk terrorisme er å offentlig demonisere et individ eller gruppe over tid, hvor denne demoniseringen kan oppfordre noen til å begå voldelig terrorisme mot individet eller gruppen et sted i fremtiden.
Uforutsigbar terror
Utfordringen med stokastisk terrorisme er at den er uforutsigbar. For selv om utøveren av den stokastiske terrorismen ikke nødvendigvis er den som løfter sverdet og kommer med det første hugget, kan demoniseringen den stokastiske terroristen har iverksatt over tid, lede til at noen andre plukker opp sverdet og setter det første hugget i ettertid. Derfor er det mye lettere for den stokastiske terroristen og tove sine hender etter at den fysiske terroristen har slått noen i hjel, hvor den stokastiske terroristen inspirerte handlingene til den fysiske terroristen.
Måten stokastisk terrorisme blir utøvd mot skeive i Norge i dag, kommer i form av falske anklager om at skeive ønsker å hjernevaske barn til å bli skeive, grooming av barn eller støtte til pedofile overgripere som en slags «rettighetsgruppe». Disse falske anklagene må betraktes som stokastisk terrorisme, nettopp fordi ingenting skaper større grobunn for korstog enn tanken om å beskytte barna mot «farlige» elementer i samfunnet.
Utrygge i hverdagen
Ofte er det nettopp kristenkonservative, men også konservative muslimer, mange av dem også islamister, som står for denne formen for terrorisme mot skeive. Men å hevde at alle kristne og muslimer er stokastiske terrorister er jo likevel absurd, og blir nesten en form for stokastisk terrorisme i seg selv.
Det er også stokastisk terrorisme som får skeive til å føle seg mest utrygge i hverdagen, nettopp fordi det er denne formen for terrorisme som er mest vedvarende og tilstedeværende i livene våre. Stokastisk terrorisme er hverdagslig og ofte, mens den fysiske er ekstraordinær og sjelden.
Vi opplever gjerne stokastisk terrorisme når vi leser aviser eller surfer på sosiale medier, hvor vi blir eksponert for vanvittige, løgnaktige og hatefulle kommentarer. Det blir veldig mye til tider. Det skaper utrygghet og gjør oss bekymret for fremtiden vår.
Vanvittige konspirasjonsteorier
At vi blir utsatt for så mye stokastisk terrorisme etter et fysisk angrep i fjor føles som et massivt svik fra storsamfunnet. Vi ble utsatt for fysisk terrorisme under Pride i fjor, vi føler oss mer sårbare og utrygge enn noensinne, og det er nettopp under Pride-måneder året etter, der vi har aller størst behov for å gjenvinne tryggheten, aktører i samfunnet ser på som den beste tiden å terrorisere oss med løgner, vanvittige konspirasjonsteorier og uttrykk for at vi er litt for synlige? Det er litt som å finne en soldat med åpne sår, men istedenfor å behandle såret med litt bandasje og et sted soldaten kan hvile, så strør man salt i såret istedenfor og kaster soldaten rett tilbake til slagmarken for å dø.
Det er det vi blir utsatt for mest som preger oss mest. Vi har opplevde fysisk terrorisme den ene gangen på London Pub i fjor, men den stokastiske terrorismen er med oss i hverdagen. Den gjør at vi blir redd for å bli utsatt for mer vold i fremtiden, men den gjør oss også redd for å miste rettighetene vi har arbeidet så hard for.
Derfor blir stokastisk terrorisme for skeive en lovnad om fremtidig vold mot og umyndiggjøring av skeive. Derfor snakker vi skeive mer om den stokastiske terrorismen blant kristenkonservative og høyreekstreme enn den fysiske utført av islamister, nettopp fordi den bærer i seg potensialet for mer vold og umyndiggjøring av skeive.