Skeivt kulturår
Tre dagers feiring av skeivhet ved OsloMet
Popartisten Nils Bech holder konsert når studenter og ansatte ved Oslo Met inviterer til feiring av Skeivt kulturår.
OsloMets markering av at det er 50 år siden loven som forbød kjønnslig omgang mellom menn ble opphevet, skal foregå fra tirsdag 8. til torsdag 10.november.
Arrangementene finner sted i storbyuniversitetes lokaler i Pilestredet, og innledes tirsdag ettermiddag. Da holdes «Enkemesse i en allhelgensnatt».
Svein Fuglestads musikalske minnemesse ble opprinnelig skapt i 1992, og vist på et homodiskotek kalt Den Sorte Enke. Det skjedde midt under aidsens verste herjinger.
Som for 30 år siden er minne- og solidaritetsmessen en interaktiv forestilling. De som er til stede deltar i salmene, lystenningen og sangene. Sammen minnes man sine døde, prøver å forsone seg med døden og få håp og mot til å stå i livet.
Høye hæler og kunstdokumentar
Senere tirsdag kveld byr studentene ved Skandinavias eneste høyskoleutdanning innen praktisk utøvende drag på et heidundrande show.
Selve forestillingen er endel av emnedeltagernes eksamensarbeid.
Campus ellers er preget av skeiv feiring, med seminarer, kunstutstillinger og filmvisninger. Onsdag vises dokumentaren «Kunsten å være syndig». Den følger den norsk-sudanesiske kunstneren Ahmed Umar tilbake til landet han flyktet fra. Umar var, så langt man vet, den første sudaneren som kom ut offentlig som homofil mann. Etter filmen blir det en samtale mellom kunstneren og Jan Storø.
Brøt alle grenser
Utstillingen «Kewpie-Daughter of District Six» viser et kuratert utvalg av de private fotografiene til det sørafrikanske skeive ikonet Kewpie. De er tatt fra midten av 1960-tallet og i noen tiår framover.
I 1997 overlot Kewpie foto av seg selv og sine skeive venner til GALA, Gay and Lesbian Memory in Action. Donasjonen og arbeidet med de omlag 700 bildene i samlingen er kalt Kewpie-prosjektet.
Fotografiene, som hovedsakelig er tatt i Cape Town, viser glamorøse skikkelser og personaer, oppkalt etter Hollywood-idoler og verdig forsidene av glansede magasiner. Men livene foregikk i randsonene av det sterkt rasesegregerte Sør-Afrika, i nabolag der økonomien var skral og forholdene for kvinner enda verre.
Likevel valgte frisøren Kewpie og vennene å posere som kvinner midt i gatene, holde strippekonkurranser på klubbene og la seg avfotografere i heftige positurer på strendene.
Denne sterke, livsbejaende holdningen, i et samfunn som sa nei til alt de var, skinner gjennom hver eneste ramme. Samtidig er kampen de har kjempet også synlig. Motstanden ligger der, som en konstant undertekst i de hurtig tatte bildene.
Kewpie sine foto viser ekte liv, oppnådd gjennom kjønnsoverskridelser og forestillelse. Bildene, som ikke først og fremst er skapt som kunst, blir kunst ved å være en helt uironisk dokumentasjon av iscenesettelser. Denne utstillingen følges av et seminar den 9. november og står til 13. november.
Nils Bech og strykerne kommer
Torsdag ettermiddag avsluttes Skeivt kulturår-markeringen på OsloMet. Det skjer med en konsert av performancekunstneren og artisten Nils Bech. Den er, som alt annet under OsloMets markering av Skeivt kulturår, gratis og åpen for alle.
Nils Bech har, i tillegg til Nils Martin Larsen på keyboard og strykere fra Oslo Strings, med seg en gjesteartist, hvis navn inntil videre hemmelig. Kanskje er gjesten en av sangerne som deltar på Bechs siste prosjekt, et album med kjærlighetsduetter mellom menn, eller kanskje ikke.
Info: Skeivt bekkelangs