Spill
Mer mangfold enn før
Det siste tiåret har skeive blitt en synligere, større og viktigere del av både spillindustrien- og kulturen. I spillene dukker det opp stadig flere skeive karakterer, både hos kommersielle og de mindre og uavhengige spillutviklerne.
Universitetet i Oslo startet i høst et prosjekt der de forsket på skeive norske spillutviklere og skeive unge som bruker dataspill. I forskningsprosjektet «Skeive spillutviklere og spillere» undersøkte Joakim Johansen Østby, førstelektor ved Institutt for medier og kommunikasjon ved UiO, hvordan forsøk på en mer inkluderende spillindustri og spillkultur oppleves i en norsk kontekst, og hvordan det har konsekvenser for skeives opplevelse av deltakelse og inkludering i media og samfunnet for øvrig.
Like lenge som det har vært dataspill å spille, har det også vært skeive spillere. Men dette har ikke gjenspeilet seg i figurene og karakterene som opptrer i spillene.
«Vi finner skeive i spill fra omtrent midten av 1980-tallet, men stort sett som enkle sidekarakterer og ofte stereotypisk framstilt», sier førstelektor Joakim Johansen Østby ifølge et intervju publisert på nettsiden til Det humanistiske fakultet ved UiO.
Dette var trenden fram til rundt 2005. Siden da har ting endret seg, delvis i takt med samfunnet utenfor spillverdenen.
«Vi ser ikke så mye av den stereotypiske behandlingen nå lenger. Man har gått for mer mangfoldige karakterer og mot mer progressiv inkludering», sier Østby som nettopp har fullført en studie på mangfold og inkludering av skeive i dataspill.
Et av de bedre eksemplene på at verden endrer seg, er «The Last of Us Part II» som ble lansert i 2020. Det første spillet var en braksuksess og har senere blitt TV-serie. Oppfølgeren har en lesbisk hovedperson.
«Det var noen som reagerte negativt, men jeg tror ikke det hadde så mye å si. Spillet solgte fire millioner eksemplarer i løpet av den første helgen det var tilgjengelig.»
«Jeg tror de fleste synes det er helt ok, eller så tenker de ikke spesielt på det. Så er det alltid en høylytt minoritet som bråker veldig mye og synes det er fælt», sier Østby.
I arbeidet med rapporten Skeive spillutviklere og spillere har han intervjuet skeive personer både blant de som lager spillene og blant de som bruker dem.