Før han ble Klaus Nomi, var Klaus Sperber innehaver av en utrent kontratenor- og falsettsstemme som han brukte som nattklubbsanger.

Magiker fra verdensrommet

Det har levd magiske og utenomjordiske karakterer blant oss lenge før vi oppdaget queerartister som Antony og Rufus Wainwright. Klaus Nomi var en av dem.

Publisert Sist oppdatert

Klaus Nomi

NAVN: Klaus Sperber

FØDT: 24. januar 1944

DØD: 6. august 1983

IKON: uten Klaus Nomi, ingen Lady Gaga

Tyskeren Klaus Nomi dukket opp i New York på 70-tallet med en helt spesiell kombinasjon av klassisk musikk, opera, pop, rock, new wave og punk i bagasjen. Men han rakk ikke selv å oppleve toppen av gjennombruddet i samtidas avantgardemiljø. Han var en av USAs første kjendiser som døde av aids – bare 39 år gammel.

Aidsen satte punktum for en karriere som så vidt hadde begynt. Men med den magien Nomi skapte før sin død, er han så mye mer enn en død aidskjendis. «Jeg nærmer meg alt som en absolutt outsider», var Nomis innfallsvinkel i livet.

KONDITOR MED ARIE

Nomi sang som en mann fanget i kroppen på en liten pike

Morrissey

Da faren hans døde, flyttet moren fra fødebyen hans og tok ham med seg til Berlin der han vokste opp. 28 år gammel flyttet Klaus Sperber til New York og tok jobber som konditor for å brødfø seg mens han nærmet seg kunstmiljøet.

Kombinert med sin lidenskap for opera og New Yorks voksende new wave-scene, skapte han i 1978 scenepersonligheten Nomi, et anagram av Omni, hans favorittmagasin som trykte artikler om science fiction.

Karakteren Klaus Nomi hadde landet i avantgardemiljøet med et brak – som et radikalt og androgynt romvesen – med en spektakulær stemme og en eklektisk samling av låter på repertoaret. Han avsluttet gjerne forestillingene/ konsertene sine med falsettoppføringen av Saint-Saens’ arie «Samson et Delilah»…

STOR I EUROPA

Han ble fort et samtaleemne og begynte å jobbe med produsenter og artister som Man Parrish og Joey Arias. Han og sistnevnte ble dessuten introdusert for de store massene etter en opptreden som bakgrunnssangere for David Bowie i det amerikanske tv-programmet «Saturday Night Live» i 1979.

I 1981 debuterte han med albumet «Klaus Nomi» på selskapet RCA. Selv om han var et hett navn i New Yorks undergrunn, gjorde ikke plata det særlig bra på amerikanske hitlister. I Europa derimot, og i Japan, fikk Nomi kjapt en stor fanskare, mye takket være låta «Total Eclipse». Og da han kom med plata «Simple Man» året etter, var det amerikanske publikummet også mer imøtekommende. Men da var Nomi allerede blitt syk.

Klaus Nomi vil bli husket for sine bisarre og teatralske konserter og opptredener. Hans image, makeup og kostymer har inspirert en rekke artister senere. Det er for eksempel opplagt at Lady Gaga har studert sin Nomi, Han er fortsatt regnet som kultartist, men får stadig nye tilhengere.

SANG SOM EN DIVA

Blant de mer kjente fans finnes blant annet musikeren Morrissey som brukte Nomis «Wayward Sisters» som åpningslåt under sin «Kill Uncle»-turné.

«Nomi sang som en mann fanget i kroppen på en liten pike», skrev Morrissey i cd-heftet da han tok med Nomis «Death» på samleplata med favorittmusikk, «Under the Influence».

I dokumentarfilmen «The Nomi Song!» som vant Teddyprisen i Berlin i 2004, får publikum oppleve ham i intervjuer, tv-opptredener og i klipp fra videoer og konserter. Med i filmen opptrer også en rekke av dem som kjente Klaus Nomi, venner og bandmedlemmer.

«He came from outer space to save the human race» ... så ut som et romvesen og sang som en diva. Om han ikke fikk reddet menneskeheten, gjorde han uansett sitt for å inspirere kommende generasjoner og har satt «Nomi sang som en mann sitt fotavtrykk i historien.

Powered by Labrador CMS